Omurga sağlığı için genç yaşta beslenme önerileri

Ortopedi ve Travmatoloji
1331

Omurga, omur adı verilen disk şeklindeki 33 adet kemiğin birleşmesi ile oluşan ve iskelet sisteminin temel yapısı olarak görülen bir kemik dizisidir. Boyundan kuyruk sokumuna kadar uzanan omurga kemikleri, vücudun sağlıklı pozisyonda durmasını sağlayan ve baş, boyun, iç organlar gibi diğer vücut bölümlerini destekleyen önemli bir yapıdır. İçerisinde bulunan omurilik adlı yaşamsal sıvıyı koruma görevi de bulunan omur diskleri ve omurga, doğru beslenme ve düzenli egzersiz ile genç yaşlardan itibaren desteklenmesi gereken önemli bir sistemdir. 

Kemik ve Omurga Sağlığı İçin Tüketilmesi Gereken Besinler

Sağlıklı kemik dokusunu desteklemek ve kemik yapısının yenilenmesini sağlamak için gerekli olan besin grupları, genç yaşlardan itibaren yeterli düzeyde tüketilmeli ve kemik kütlesinin artışı için vitamin ve mineraller ile desteklenmelidir. Yapılan araştırmalar çocukluk çağında kemik sağlığını destekleyecek şekilde beslenen kişilerin, yaşlılık döneminde çok daha sağlıklı iskelet ve omurga yapısına sahip olduğunu gösterir. 

Kalsiyum Bakımından Zengin Besinler Tercih Edilmelidir: Kalsiyum kemik sağlığı için olmazsa olmaz nitelik taşıyan ve kemik yıkımını engellediği bilinen önemli bir mineraldir. Kemik gelişimi için en önemli dönem olarak bilinen 9-19 yaş aralığında günlük tüketilmesi gereken kalsiyum miktarının en az 1300 mg olması gerekir. Başta peynir, süt ve yoğurt olmak üzere, brokoli ve lahana gibi bitkisel besinlerde de fazla miktarda kalsiyum olduğu bilinir, dolayısıyla kemik ve omurga sağlığının desteklenebilmesi için genç yaşlardan itibaren tüketilmesi gerekir. 

Fosfor Tüketimi Önemlidir: Yetişkin vücudunda bulunan fosforun yüzde 85 kadarı kemiklerde bulunur dolayısıyla fosfor miktarı kemik ve omurga sağlığı için büyük önem taşır. Et, yumurta, süt ve süt ürünleri, baklagil ve tahıl tüketiminin kemiklerdeki fosfor dengesini olumlu etkilediği ve günde en az 1250 mg fosfor tüketimi ile kemik sağlının desteklenmesi gerektiği söylenebilir.

Yeterli Protein Tüketimi Önem Taşır: Kemik sağlığı ve beslenme ilişkisi üzerine yapılan birçok bilimsel araştırma, normal kalsiyum düzeyinin sağlanabilmesi için günlük alınması gereken protein miktarının kilogram başına 1-1,5 gram olması gerektiğini ortaya koyar. Protein bakımından zengin diyetler ile beslenen kişilerde kalsiyum metabolizmasının daha sağlıklı ilerlediği ve kemik yapısının büyük oranda güçlendiği gözlenir. 

Kola, Gazoz vb. Şekerli İçecek Tüketiminden Kaçınılmalıdır: Yoğun şeker içeren besin ve içecek tüketiminin kemik mineral yoğunluğunda büyük azalmaya sebep olduğu ve kola tüketiminin ise kalsiyum ve demir eksikliğine yol açtığı yapılan araştırma sonuçları ile desteklenir. Kola aynı zamanda fosforik asit içeren bir içecek türüdür ve bu sayede kalsiyum dengesini olumsuz yönde etkileyerek kemik kırılganlığına neden olur..  Sağlıklı kemik yapısının gelişimi ve sürdürülmesi için kola ve benzeri yoğun şeker bulunduran asitli içeceklerin tüketilmemesi önerilir. 

D Vitamini Kritik Önem Taşır: Kemik gelişimi ve omurga sağlığının etkili şekilde desteklenmesi için en önemli vitamin olarak kabul edilen D vitamini, hem çocukluk çağı hem de yaşlılık döneminde kemik sağlığı için oldukça önem arz eden bir vitamin çeşididir. Vücutta bulunan D vitamininin yeterli düzeyde olması için kol ve bacakların haftada en az iki gün 10:00 - 15:00 saatleri arasında güneş ışığına temas etmesi gerekir. Yeterli güneş ışığı ile temas etmeyen kişilerde D vitamini sentezi yeterli oranda yapılamaz ve omurga sağlığı olumsuz etkilenir. Ayrıca somon, uskumru gibi yağlı balıklarda yoğun miktarda D vitamini bulunduğu, dolayısıyla haftada iki gün balık tüketiminin kemik sağlığını büyük oranda desteklediği bilinir. Farmakolojik olarak geliştirilen balık yağı kapsülleri de D vitamini düzeyini artırarak kemik ve omurga sağlığı üzerinde olumlu etki gösterir.