Stresten meditasyonla arının

Psikoloji
3193

Günlük hayatı olumsuz etkileyen stres, kişinin algıladığı herhangi bir tehdit ile fiziksel ve duygusal olarak başa çıkamaması durumudur. Kişinin savunma mekanizması olarak da tanımlanabilen stres halinde sinir sistemi stres hormonu salgılar. Bu hormon nedeniyle kan basıncı yükselir, duyular daha keskin hale gelir ve kaslar sıkılaşır. Böylece fiziksel güç ve dayanıklılık artar. Soruna odaklanma gücü artar, tepkiler hızlanır. Kişinin kendini tehlikelerden korumasını sağlayan bu durum olumludur. Ancak günlük yaşamın trafik sıkışıklığı, faturalar gibi önemsiz durumlarına karşı kişi aşırı tepki veriyorsa bu ciddi bir problemdir ve depresyon, öfke ve güvensizlik gibi olumsuz duygulara neden olur.

Stresle baş etmek için meditasyon yapın

Stres altındaki vücut kendini korumak için savunmaya geçer ve normal işleyişi bozulur. Stresin yoğun olduğu dönemlerde sinir sistemi kasların kasılmasına yol açar. Dinlenme ve gevşeme hareketleri içeren bir meditasyon programı ile hem bedensel hem de zihinsel bir rahatlama sağlanabilir. Gün içinde kendinize 5-10 dakikalık bir zaman dilimi ayırarak meditasyon yapabilirsiniz. Sakin bir yerde oturup gözlerinizi kapayın ve sadece nefes alıp vermeyi deneyin. Bir süre nefes alıp verdikten sonra 20’ye kadar sayın ve her tek sayıda nefes alıp çift sayıda nefes verin. Meditasyon sırasında sizi rahatlatacak huzur veren bir müzik de dinleyebilirsiniz. Rahatlamak ve her türlü olumsuz düşünceyi kısa bir süreliğine de olsa kafanızdan atmak, günün geri kalan kısmında daha enerjik ve mutlu olmanıza yardımcı olabilir. Zaman sorununuz yoksa bir meditasyon programına katılarak stres ile başa çıkmak için sağlıklı bir adım atabilirsiniz.

Meditasyonun faydaları

Uzak doğu kaynaklı bir zihin egzersizi olan meditasyon oldukça basit olmasına rağmen fiziksel ve ruhsal açıdan önemli değişiklikler yapma gücüne sahiptir. Düzenli olarak yapılan meditasyon;

  • Beyin fonksiyonlarının düzenlenmesini sağlayarak kişinin endişe ve stres seviyesini azaltıcı etki gösterir. Strese bağımlı olarak gelişen yaşlanma etkilerinde azalma gözlenir.
  • Mutluluk seviyesinin yükselmesine yardımcı olur. Beynin enerjik, coşkulu ve pozitif tarafı olarak tanımlanan sol lobunun daha aktif çalışmasını sağlar.
  • Kişinin öğrenme yeteneğini artırır ve hafızayı güçlendirir.
  • Tüm vücudun gevşemesini sağlar ve kaslar gevşediğinde hücrelerden nitrik oksit adlı bir madde salgılanarak kan damarları daha açık hale gelir. Bu durum da kalp krizi riskini azaltır ve tansiyonun düşmesini sağlar.
  • Kişisel farkındalığın artmasına yardımcı olarak yalnızlık hissini azaltır. Yaratıcılık ve problem çözme yeteneğinin gelişmesini destekler ve pozitif düşünme gücünü artırır.

Stresle baş etmenin diğer yolları

Stres, modern yaşamın getirdiği en büyük problemlerden biri. Zaman zaman stresle başa çıkmak imkânsız hale gelebilir. Stresin neden olduğu rahatsızlıklarla yüzleşmemek için kişinin stresle baş etmeyi öğrenmesi önemlidir.

  • Strese neden olan durumları belirlemek için bir stres günlüğü tutulabilir. Bu günlük ile düzenli olarak yaşanan stresler ve bunlarla başa çıkma şekli tanımlanabilir. Strese sebep olan durumlar, stres altında yaşanılan fiziksel ve duygusal değişimler ve bu değişimler karşılığında kişinin nasıl davrandığı, kendini iyi hissetmek için neler yaptığı günlüğe kaydedilerek stresin nedenleri ortaya çıkarılabilir.
  • Kişisel sınırların bilinmesi ve yaşam içinde üstesinden gelinemeyecek durumlardan daha fazlası yüklenilmemelidir. Ayrıca strese sokan insanlardan uzak durulmalı ve endişe oluşturan durumlar ortadan kaldırılmalıdır.
  • Günlük yaşamda kişinin iletişim kurma yöntemlerini ve çalışma şeklini değiştirmesi stresin önlenmesine yardımcı olabilir. Kişi onu rahatsız eden şahıs ya da durumla ilgili duygularını net ve kesin bir şekilde ifade etmeli ve uzlaşmaya istekli olmalıdır. Sosyal aktivite ve eğlencelere zaman ayıran dengeli bir yaşam programı da önem taşır.
  • Strese neden olan faktörler önlenemiyor ya da değiştirilemiyorsa kişinin kendini değiştirmesi gerekir. Kişi, stresli durumlarla uyum sağlamayı öğrenmeli, beklenti ve tutumlarını değiştirmeyi bilmelidir. Bu şekilde hayatının kontrolünü yeniden eline alabilir.
  • Bazı stres durumları kaçınılmazdır. Sevilen birinin kaybedilmesi, ciddi hastalıklar ya da ulusal travmalar önlenemeyen stres kaynaklarıdır. Böyle durumlarda stresle baş etmenin en iyi yolu durumu kabullenmektir. Öfke ve kırgınlıkların bir kenara bırakılarak affetmek, güvenilir bir arkadaş ya da uzman bir terapistle sorunları paylaşmak stresin yönetilmesine yardımcı olabilir.